Anexa 9 oferă informaţii cu privire la menţiunile existente pe marginea actelor de stare civilă.
ACTE NECESARE
- Certificat naştere şi copie xerox;
- Act identitate şi copie xerox;
- Sentinţă divorţ, definitivă şi irevocabilă şi copie xerox, dacă este cazul;
În cazul în care titularul nu se poate prezenta
- Procură specială în care să fie precizată expres întinderea mandatului;
- Copie act identitate mandatar.
- taxa de 18 lei platita la ghiseul unic din cadrul Primariei Barlad sau pe ghiseul.ro
Cine şi unde poate solicita desfacerea căsătoriei pe cale administrativă?
Cererea de divorţ pe cale administrativă se face în scris, se depune şi semnează personal de către ambii soţi, în faţa ofiţerului de stare civilă delegat:
- de la primăria care are în păstrare actul de căsătorie
sau
- de pe raza ultimei locuinţe comune.
În cererea de divorţ soţii declară pe proprie răspundere că:
a. sunt de acord cu desfacerea căsătoriei;
b. nu au copii minori născuţi din căsătorie sau adoptaţi;
c. niciunul dintre soţi nu este pus sub interdicţie;
d. nu au mai solicitat altor autorităţi desfacerea căsătoriei;
e. adresa ultimei locuinţe comune;
f. numele pe care fiecare sau, după caz, numai unul dintre aceştia urmează să-l poarte după desfacerea căsătoriei.
Actele necesare pentru desfacerea căsătoriei pe cale administrativă
Dosarul de divorţ va cuprinde:
- certificatul de naştere, al soţului, respectiv soţiei – în original şi copie;
- certificat de căsătorie – în original şi copie;
- actul de identitate (buletinul / cartea / cartea provizorie de identitate) - în original şi copie;
- taxa de divorţ administrativ - 500 lei se achită la sediul Primariei municipiului Birlad. Taxa nu se restituie dacă dosarul se clasează.
Important - actele de identitate trebuie să se afle în termen de valabilitate, atât la momentul depunerii cererii, cât şi la data eliberării certificatului de divorţ.
- în cazul cetăţenilor străini certificatele de stare naştere trebuie să îndeplinească cerinţele de legalitate conform convenţiilor internaţionale şi tratatelor încheiate între România şi statele a căror cetăţeni sunt (după caz simple / apostilate / supralegalizate)
Termenele stabilite pentru desfacerea căsătoriei pe cale administrativă:
Ofiţerul de stare civilă delegat înregistrează cererea de divorţ în ziua în care aceasta a fost primită şi ACORDĂ SOŢILOR UN TERMEN DE 30 DE ZILE calendaristice, calculate de la data depunerii cererii, pentru eventuala retragere a acesteia.
La expirarea termenului de 30 DE ZILE calendaristice ofiţerul de stare civilă delegat verifică dacă soţii stăruie să divorţeze şi dacă, în acest sens, consimţământul lor este liber şi neviciat, în acest sens solicitând soţilor o DECLARAŢIE PRIVIND MENŢINEREA cererii de desfacere a căsătoriei.
În situaţia în care ambii soţi sau numai unul dintre aceştia înţeleg/înţelege să renunţe la divorţ, completează o DECLARAŢIE DE RENUNŢARE privind cererea de desfacere a căsătoriei.
Dacă soţii nu se prezintă împreună, după termenul de 30 de zile, în vederea completării declaraţiei de menţinere a cererii de divorţ, dosarul cuprinzând actele de divorţ se clasează, prin întocmirea unui referat aprobat de primar.
Condiţii care invalidează cererea pentru divorţul administrativ.
Dosarul de divorţ se clasează în următoarele cazuri:
a. dacă, după scurgerea termenului de 30 de zile (pentru depunerea declaraţiei de menţinere a cererii de divorţ) niciunul din soţi nu se prezintă pentru a stărui în cererea de divorţ;
b. dacă ambii soţi sau numai unul dintre aceştia înţeleg/ înţelege să renunţe la divorţ (prin completarea declaraţiei de renunţare la divorţ);
c. dacă, înainte de finalizarea procedurii de divorţ, unul dintre soţi este pus sub interdicţie;
d. dacă, înainte de finalizarea procedurii de divorţ, intervine naşterea unui copil;
e. dacă, înainte de finalizarea procedurii de divorţ, unul dintre soţi a decedat, căsătoria încetând prin deces.
Procedura respingerii cererii de divorţ pe cale administrativă
În situaţia în care se constată că nu sunt întrunite condiţiile legale, ofiţerul de stare civilă delegat întocmeşte un proces verbal prin care propune respingerea cererii de divorţ care se supune aprobării primarului.
În situaţia în care se constată că soţii nu se înţeleg asupra numelui de familie pe care să îl poarte după divorţ, ofiţerul de stare civilă delegat întocmeşte un referat, prin care propune primarului o dispoziţie de respingere a cererii de divorţ şi îndrumă soţii să se adreseze instanţei de judecată.
Împotriva refuzului ofiţerului de stare civilă sau a notarului public nu există cale de atac, dar soţii se pot adresa cu cererea de divorţ instanţei de judecată, pentru a dispune desfacerea căsătoriei prin acordul lor în baza unui alt temei prevăzut de lege.
Certificatul de divorţ
Când sunt întrunite toate condiţiile, ofiţerul de stare civilă constată desfacerea căsătoriei prin acordul soţilor şi eliberează CERTIFICATUL DE DIVORŢ, pe care-l înmânează soţilor în termen de maxim 5 zile lucrătoare.
Certificatul de divorţ se întocmeşte în 3 exemplare originale, din care 2 se înmânează părţilor pe bază de semnătură, iar un exemplar rămâne la dosarul de divorţ.
Este interzis să se înscrie pe certificatul de divorţ menţiuni cu privire la motivele sau culpa soţilor.
La data desfacerii căsătoriei, ofiţerul de stare civilă delegat anulează cartea de identitate a fostului soţ care îşi schimbă numele de familie prin divorţ, prin tăierea colţului în care se află perioada de valabilitate.
Certificatul de căsătorie reţinut la dosarul de divorţ, se transmite spre anulare primăriei emitente la data eliberării certificatului de divorţ.
La data desfacerii căsătoriei, ofiţerul de stare civilă delegat anulează cartea de identitate a fostului soţ care îşi schimbă numele de familie prin divorţ, prin tăierea colţului în care se află înscrisă perioada de valabilitate. În cazul cărţilor de identitate provizorii şi buletinelor de identitate, anularea se face prin înscrierea menţiunii privind desfacerea căsătoriei, numărul de înregistrare al certificatului de divorţ, menţiunea privind numele de familie al titularului, data până la care va fi preschimbat actul de identitate. Termenul de preschimbare este de 15 zile.
ACTE NECESARE
• Certificat căsătorie / naştere mamă / tată, după caz şi copie xerox;
• Acte identitate soţi / părinte, după caz şi copie xerox;
• Certificat /e naştere copil/copii şi copie xerox;
• Sentinţă desfacere căsătorie, definitivă şi irevocabilă şi copie xerox, dacă este cazul;
• Certificat deces soţ / soţie şi copie xerox, dacă este cazul;taxa de 18 lei platita la ghiseul unic din cadrul Primariei Barlad sau pe ghiseul.ro.
• Documente care să ateste modificarea relaţiilor de autoritate parentală, plasament familial sau încredinţare, după caz şi copie xerox;
* Procură specială, copie act identitate mandatar şi copie xerox, dacă este cazul.
ACTE NECESARE
PENTRU PUBLICAREA ÎN MONITORUL OFICIAL
• Cerere adresată directorului publicaţiei Monitorul Oficial, vizată în prealabil de Starea Civilă insotita de o copie legalizata a certificatului de nastere/casatorie.Formularul se obține de la Compartimentul de Stare civila;
CEREREA SE POATE DEPUNE LA SERVICIUL DE STARE CIVILĂ DUPĂ 30 DE ZILE DE LA PUBLICAREA ANUNȚULUI ÎN MONITORUL OFICIAL
• Exemplarul din Monitorul Oficial în care a fost publicată cererea de schimbare a numelui/prenumelui;
• Certificatele de stare civilă şi copii legalizate la un notar public din România;
• Actul de identitate, în original şi copie xerox;
• Cazier judiciar;
Declaraţii notariale de la două persoane din care să rezulte că solicitantul este cunoscut cu un anumit nume/prenume;
• Declaraţie notarială de consimţământ, în cazul în care schimbarea numelui/prenumelui priveşte numai pe unul dintre soţi sau pe copilul/ii minori;
În cazul în care titularul nu se poate prezenta depunerea cererii se poate face prin mandatar cu:
•Procură specială notariala.
• Act identitate mandatar.
- Ultima modificare 12-05-2023
- 14:13